Tak płyniemy

Jak kupić jacht – inspekcja (survey)

Z pytaniem, jak kupić jacht, wiąże się wiele wątpliwości, część z nich na szczęście wyjaśnia inspekcja techniczna. Jest to dokument, który na zlecenie kupującego, przygotowuje niezależny, certyfikowany ekspert. Jeśli chcesz kupić jacht, musisz zyskać pewność co do jego stanu. Taka ocena stanu jachtu to kosztowna usługa, bo należy wyłożyć do 1000 euro, ale chyba każdy, kto zamierza kupić jacht, przyzna, że warto ją zamówić. Oględziny są wnikliwe i szczegółowe, choć mają swoje ograniczenia, czego zresztą nie kryje sam wykonawca inspekcji.

W tym artykule przedstawiamy najważniejsze punkty inspekcji. Nasza inspekcja dotyczyła jachtu Idroussa, czyli “greckiej” Raphaelli. Dokument został sporządzony w języku angielskim.

Jaki to dokument

Dokument inspekcji Idroussy zawiera 41 stron. Na nich mieści się 49 rozdziałów. Pierwsze rozdziały to ogólne informacje na temat jachtu, kupującego i samej inspekcji oraz jego wykonawcy.

Kolejne rozdziały to opisy poszczególnych elementów jachtu, opatrzone zdjęciami. W przypadku wad, podane są zalecenia co dalszego działania.

Ostatnie trzy rozdziały to sugestie, wnioski oraz wycena.

Część pierwsza – wprowadzenie

Informacje na temat jachtu

Na początku przedstawione są ogólne informacje na temat jachtu, jak nazwa, wytwórca łódki, model, typ, status, długość kadłuba, rocznik produkcji, numery identyfikacyjne itp.

Idroussa to Beneteau Oceanis 45, o długości kadłuba 13,85 m, jacht czarterowy z 2014 roku. Ma cztery kajuty i dwie łazienki.

W dokumencie załączone są również wszystkie certyfikaty wraz terminem ważności.

Oraz dane kupującego.

Informacje na temat inspekcji

Autor pisze, gdzie i jak została przeprowadzona inspekcja – w porcie Alimos, z próbą morską, następnie jacht został wyciągnięty z wody.

Ograniczenia, o których pisze się w tekście, dotyczą części jachtu, do których nie ma dostępu. Wykonawca inspekcji nie bierze odpowiedzialności za te elementy jachtu.

Dokument może być wykorzystany wyłącznie przez osobę, która go zleciła, jego ubezpieczyciela lub bank.

Część druga – opis jachtu

Ogólna konstrukcja

W dokumencie znajduje się opis górnej części kadłuba oraz części dolnej, którą poddano oględzinom po wyciągnięciu jachtu z wody. Nie znaleziono żadnych uszkodzeń. Uderzenia młotkiem nie wykazały żadnych uszkodzeń ani pustych miejsc.

Załączono dwa zdjęcia.

Jacht wyciągany z wody
Jacht wyciągnięty z wody

Kil

Żelazny kil nie ma uszkodzeń. Brak na nim śladów korozji i przecieków przy śrubach mocujących.

Poniżej znajduje się osiem zdjęć, przedstawiających stan kila. Widać nieco żyjątek na kilu.

Kil
Śruba

Burty

Nie mają uszkodzeń, nie dostrzeżono śladów przeciążeń.

Szkielet, grodzie, struktura wewnętrzna

Struktura zęzy jest bez uszkodzeń.

Drobne uszkodzenia przy grodziach, pozostają bez znaczenia dla konstrukcji. Odpryski laminatu w okolicy czujnika głębokości po wewnętrznej stronie (znajduje się pod lewą kabiną przednią), drobne odpryski żelkotu.

Przy opisie wad znajdują się zdjęcia i zalecenia jak należy działać.

Pokład

Pokrycie pokładu jest mocne. Dostrzegalne są drobne zarysowania na dziobie od kotwicy.

Pokład

Kokpit

Bimini i szprycbuda są w stanie zadowalającym. Zejściówka bez uszkodzeń.

Kokpit

Ster i sterowanie

Płetwa sterowa jest w dobrym stanie. Łożysko steru zużyte i wymaga wymiany.

Autopilot

Działa zadowalająco, symetrycznie. Wskaźnik wychylenia steru działa prawidłowo.

Przekładnia

Przekładnia typu S (saildrive) bez śladów zużycia. Śruba bez uszkodzeń i śladów korozji. Brak luzów przekładni wału śrubowego. Podczas próby morskiej uległ awarii elastyczny kołnierz gumowy i wymaga wymiany.

Ster strumieniowy

Elektryczny ster strumieniowy pracuje bez zastrzeżeń. Brak wycieków.

Ochrona katodowa 

Anoda na przekładni saildrive dobrze się trzyma i nadaje się do dalszego użycia.

Urządzenia mocowane w kadłubie

Czujnik głębokości bez przecieków. Urządzenia mocowane w kadłubie oglądane z zewnątrz bez uszkodzeń. Zawory kulkowe bez korozji. Zawory toalety szczelne.

Uchwyt zaworu odprowadzającego w kingstonie po lewej burcie luźny i wymaga dokręcenia.

Luki i okna

Okna są szczelne. Pleksiglas nie ma zarysowań. Osłonki przeciwsłoneczne w kajutach są uszkodzone, wymagają wymiany. Okna w łazienkach przeciekają, wymagają uszczelnienia.

Osłonka przeciwsłoneczna w kajucie

Kosz dziobowy, słupki, kosz rufowy i relingi

Wszystkie powyższe elementy są w dobrym stanie.

Dziób jachtu

Cumowanie

Na kotwicy widoczne są ślady rdzy. Winda kotwiczna jest w dobrym stanie. Łańcuch kotwicy jest przerdzewiały, wymaga wymiany.

Łańcuch kotwicy

Urządzenia do komunikacji jacht – nadbrzeże

Trap opuszczany w wyposażeniu. Drabinka rufowa zamocowana poprawnie i bez uszkodzeń.

Osprzęt stały

Osadzenie rolfoka bez skrętów. Bęben bez uszkodzeń, zakres ruchu bez ograniczeń.

Kształt masztu poprawny, salingi dobrze umocowane bez uszkodzeń. Pięta masztu bez pęknięć. Brak podkładki pod piętę masztu, spowodowało to zużycie powierzchni stykających się, ale nadal może być używana. Bom prosty, bez korozji galwanicznej. Obciągacze bomu dobrze umocowane.

Maszt

Olinowanie stałe

Wanty bez uszkodzeń. W stanie zadowalającym. Podstawa masztu stabilna, bez pęknięć.

Olinowanie ruchome

Wszystkie elementy olinowania ruchomego są w dobrym stanie.

Kabestany

Manualne. Sprawne.

Żagle

Żagle wymienione w 2018 roku.

Zęza i pompa zęzowa

Manulna pompa zęzowa w kokpicie. W mesie automatyczna pompa zęzowa. Sprawna.

Zęza

Sprzęt przeciwpożarowy

Dwie gaśnice proszkowe po 6 kg. Bez uszkodzeń.

Sprzęt ratowniczy

Tratwa ratunkowa dla dziesięciu osób Crewsaver z 2014 r. Bez uszkodzeń. Termin ważności baterii 406Mhz radiopławy EPIRB do czerwca 2020 roku.

Kamizelki (pasy) ratunkowe dostępne. Koło ratunkowe i środki pirotechniczne również dostępne.

Tratwa ratunkowa

Światła nawigacyjne

Wszystkie światła nawigacyjne są sprawne, co potwierdzają zdjęcia.

Silnik

Yanmar 4JH5E 39.6kW/53.1hp. 3159 godzin.

W stanie zadowalającym, bez śladów korozji, przecieków paliwa, oleju, płynu chłodniczego ani wody.

Po uruchomieniu zasilania brak sygnału dźwiękowego. Prawdopodobnie obluzowany przewód lub styki wymagają przeczyszczenia.

Silnik

Układ paliwowy

Zbiornika paliwa stabilny i bez przecieków. Bez żadnych przecieków.

Wnętrza

Stolarka kajut jest w stanie zadowalającym. Brak przykrego zapachu, śladów zagrzybienia.

W kambuzie nie ma osłonki nad stojakiem na wino.

Mesa
Kajuta

Gaz

Instalacja jednocylindrowa. Elastyczne przewody są z 2013 roku. Wymagają wymiany. Ich termin przydatności to 6 lat.

Kuchenka nie nosi śladów rdzy.

Układ słodkiej wody

Plastikowe baniaki na wodę nie mają przecieków. Pompa nie działa, wymaga wymiany.

Układ wody szarej

Pompy odprowadzające wodę z prysznica i z lodówki działają, nie ma przecieków. Wyrzut wody jest za burtę.

Kingstony i czarna woda

Ręczne pompy obu toalet wymagają serwisu. Brak wycieków z połączeń przewodów.

Instalacja elektryczna

Instalacja działa, nie ma zniszczeń spowodowanych zawilgoceniem lub przepięciami. Profesjonalnie serwisowana. Brakuje jednego głośnika w kokpicie. Drugi działa właściwie.

Bateria słoneczna działa dobrze.

Elektroniczne urządzenia nawigacyjne

W kokpicie

Plotery typu B&G T7.

Oba plotery działają wadliwie. Autopilot i kompas są sprawne.

Elektroniczne urządzenia nawigacyjne przy biurku skipera

VHF DSC Raymarine Ray49E działa.

Ogrzewanie i chłodzenie

Nie było możliwości sprawdzenia działania podgrzewacza wody z powodu braku prądu w marinie. Nie dostrzeżono jednak żadnych przecieków.

Lodówka jest sprawna. Działa cicho.

Próba morska

Jacht był wyprowadzony z mariny na silniku, następnie rozwinięto żagle. W obu przypadkach działał bez zastrzeżeń.

Część trzecia – wnioski i zalecenia

Ostatnia część dokumentu zawiera wskazówki dla kupującego. Znajduje się tu podsumowanie wszystkich wymienionych wcześniej wad i sugestie względem działania.

Znajdują się tu wyceny podobnych jachtów, czyli tego samego modelu i rocznika, w różnych lokalizacjach.

We wnioskach autor pisze, że jacht nie ma strukturalnych wad. Te, które znalazł, są typowe dla tego rodzaju jachtów. Poza tym są łatwe do skorygowania. Autor nie widzi większych zagrożeń.

Dokument jest bardzo szczegółowy, a oględziny przeprowadzono wnikliwie, wydaje się więc wiarygodny. Każdy z rozdziałów jest opatrzony kilkoma zdjęciami, które wyraźnie ilustrują to, o czym pisze się w tekście.

Najnowsze wpisy