Z pytaniem, jak kupić jacht, wiąże się wiele wątpliwości, część z nich na szczęście wyjaśnia inspekcja techniczna. Jest to dokument, który na zlecenie kupującego, przygotowuje niezależny, certyfikowany ekspert. Jeśli chcesz kupić jacht, musisz zyskać pewność co do jego stanu. Taka ocena stanu jachtu to kosztowna usługa, bo należy wyłożyć do 1000 euro, ale chyba każdy, kto zamierza kupić jacht, przyzna, że warto ją zamówić. Oględziny są wnikliwe i szczegółowe, choć mają swoje ograniczenia, czego zresztą nie kryje sam wykonawca inspekcji.
W tym artykule przedstawiamy najważniejsze punkty inspekcji. Nasza inspekcja dotyczyła jachtu Idroussa, czyli “greckiej” Raphaelli. Dokument został sporządzony w języku angielskim.
Jaki to dokument
Dokument inspekcji Idroussy zawiera 41 stron. Na nich mieści się 49 rozdziałów. Pierwsze rozdziały to ogólne informacje na temat jachtu, kupującego i samej inspekcji oraz jego wykonawcy.
Kolejne rozdziały to opisy poszczególnych elementów jachtu, opatrzone zdjęciami. W przypadku wad, podane są zalecenia co dalszego działania.
Ostatnie trzy rozdziały to sugestie, wnioski oraz wycena.
Część pierwsza – wprowadzenie
Informacje na temat jachtu
Na początku przedstawione są ogólne informacje na temat jachtu, jak nazwa, wytwórca łódki, model, typ, status, długość kadłuba, rocznik produkcji, numery identyfikacyjne itp.
Idroussa to Beneteau Oceanis 45, o długości kadłuba 13,85 m, jacht czarterowy z 2014 roku. Ma cztery kajuty i dwie łazienki.
W dokumencie załączone są również wszystkie certyfikaty wraz terminem ważności.
Oraz dane kupującego.
Informacje na temat inspekcji
Autor pisze, gdzie i jak została przeprowadzona inspekcja – w porcie Alimos, z próbą morską, następnie jacht został wyciągnięty z wody.
Ograniczenia, o których pisze się w tekście, dotyczą części jachtu, do których nie ma dostępu. Wykonawca inspekcji nie bierze odpowiedzialności za te elementy jachtu.
Dokument może być wykorzystany wyłącznie przez osobę, która go zleciła, jego ubezpieczyciela lub bank.
Część druga – opis jachtu
Ogólna konstrukcja
W dokumencie znajduje się opis górnej części kadłuba oraz części dolnej, którą poddano oględzinom po wyciągnięciu jachtu z wody. Nie znaleziono żadnych uszkodzeń. Uderzenia młotkiem nie wykazały żadnych uszkodzeń ani pustych miejsc.
Załączono dwa zdjęcia.
Jacht wyciągany z wody
Jacht wyciągnięty z wody
Kil
Żelazny kil nie ma uszkodzeń. Brak na nim śladów korozji i przecieków przy śrubach mocujących.
Poniżej znajduje się osiem zdjęć, przedstawiających stan kila. Widać nieco żyjątek na kilu.
Kil
Śruba
Burty
Nie mają uszkodzeń, nie dostrzeżono śladów przeciążeń.
Szkielet, grodzie, struktura wewnętrzna
Struktura zęzy jest bez uszkodzeń.
Drobne uszkodzenia przy grodziach, pozostają bez znaczenia dla konstrukcji. Odpryski laminatu w okolicy czujnika głębokości po wewnętrznej stronie (znajduje się pod lewą kabiną przednią), drobne odpryski żelkotu.
Przy opisie wad znajdują się zdjęcia i zalecenia jak należy działać.
Pokład
Pokrycie pokładu jest mocne. Dostrzegalne są drobne zarysowania na dziobie od kotwicy.
Pokład
Kokpit
Bimini i szprycbuda są w stanie zadowalającym. Zejściówka bez uszkodzeń.
Kokpit
Ster i sterowanie
Płetwa sterowa jest w dobrym stanie. Łożysko steru zużyte i wymaga wymiany.
Autopilot
Działa zadowalająco, symetrycznie. Wskaźnik wychylenia steru działa prawidłowo.
Przekładnia
Przekładnia typu S (saildrive) bez śladów zużycia. Śruba bez uszkodzeń i śladów korozji. Brak luzów przekładni wału śrubowego. Podczas próby morskiej uległ awarii elastyczny kołnierz gumowy i wymaga wymiany.
Ster strumieniowy
Elektryczny ster strumieniowy pracuje bez zastrzeżeń. Brak wycieków.
Ochrona katodowa
Anoda na przekładni saildrive dobrze się trzyma i nadaje się do dalszego użycia.
Urządzenia mocowane w kadłubie
Czujnik głębokości bez przecieków. Urządzenia mocowane w kadłubie oglądane z zewnątrz bez uszkodzeń. Zawory kulkowe bez korozji. Zawory toalety szczelne.
Uchwyt zaworu odprowadzającego w kingstonie po lewej burcie luźny i wymaga dokręcenia.
Luki i okna
Okna są szczelne. Pleksiglas nie ma zarysowań. Osłonki przeciwsłoneczne w kajutach są uszkodzone, wymagają wymiany. Okna w łazienkach przeciekają, wymagają uszczelnienia.
Osłonka przeciwsłoneczna w kajucie
Kosz dziobowy, słupki, kosz rufowy i relingi
Wszystkie powyższe elementy są w dobrym stanie.
Dziób jachtu
Cumowanie
Na kotwicy widoczne są ślady rdzy. Winda kotwiczna jest w dobrym stanie. Łańcuch kotwicy jest przerdzewiały, wymaga wymiany.
Łańcuch kotwicy
Urządzenia do komunikacji jacht – nadbrzeże
Trap opuszczany w wyposażeniu. Drabinka rufowa zamocowana poprawnie i bez uszkodzeń.
Osprzęt stały
Osadzenie rolfoka bez skrętów. Bęben bez uszkodzeń, zakres ruchu bez ograniczeń.
Kształt masztu poprawny, salingi dobrze umocowane bez uszkodzeń. Pięta masztu bez pęknięć. Brak podkładki pod piętę masztu, spowodowało to zużycie powierzchni stykających się, ale nadal może być używana. Bom prosty, bez korozji galwanicznej. Obciągacze bomu dobrze umocowane.
Maszt
Olinowanie stałe
Wanty bez uszkodzeń. W stanie zadowalającym. Podstawa masztu stabilna, bez pęknięć.
Olinowanie ruchome
Wszystkie elementy olinowania ruchomego są w dobrym stanie.
Kabestany
Manualne. Sprawne.
Żagle
Żagle wymienione w 2018 roku.
Zęza i pompa zęzowa
Manulna pompa zęzowa w kokpicie. W mesie automatyczna pompa zęzowa. Sprawna.
Zęza
Sprzęt przeciwpożarowy
Dwie gaśnice proszkowe po 6 kg. Bez uszkodzeń.
Sprzęt ratowniczy
Tratwa ratunkowa dla dziesięciu osób Crewsaver z 2014 r. Bez uszkodzeń. Termin ważności baterii 406Mhz radiopławy EPIRB do czerwca 2020 roku.
Kamizelki (pasy) ratunkowe dostępne. Koło ratunkowe i środki pirotechniczne również dostępne.
Tratwa ratunkowa
Światła nawigacyjne
Wszystkie światła nawigacyjne są sprawne, co potwierdzają zdjęcia.
Silnik
Yanmar 4JH5E 39.6kW/53.1hp. 3159 godzin.
W stanie zadowalającym, bez śladów korozji, przecieków paliwa, oleju, płynu chłodniczego ani wody.
Po uruchomieniu zasilania brak sygnału dźwiękowego. Prawdopodobnie obluzowany przewód lub styki wymagają przeczyszczenia.
Silnik
Układ paliwowy
Zbiornika paliwa stabilny i bez przecieków. Bez żadnych przecieków.
Wnętrza
Stolarka kajut jest w stanie zadowalającym. Brak przykrego zapachu, śladów zagrzybienia.
W kambuzie nie ma osłonki nad stojakiem na wino.
Mesa
Kajuta
Gaz
Instalacja jednocylindrowa. Elastyczne przewody są z 2013 roku. Wymagają wymiany. Ich termin przydatności to 6 lat.
Kuchenka nie nosi śladów rdzy.
Układ słodkiej wody
Plastikowe baniaki na wodę nie mają przecieków. Pompa nie działa, wymaga wymiany.
Układ wody szarej
Pompy odprowadzające wodę z prysznica i z lodówki działają, nie ma przecieków. Wyrzut wody jest za burtę.
Kingstony i czarna woda
Ręczne pompy obu toalet wymagają serwisu. Brak wycieków z połączeń przewodów.
Instalacja elektryczna
Instalacja działa, nie ma zniszczeń spowodowanych zawilgoceniem lub przepięciami. Profesjonalnie serwisowana. Brakuje jednego głośnika w kokpicie. Drugi działa właściwie.
Bateria słoneczna działa dobrze.
Elektroniczne urządzenia nawigacyjne
W kokpicie
Plotery typu B&G T7.
Oba plotery działają wadliwie. Autopilot i kompas są sprawne.
Elektroniczne urządzenia nawigacyjne przy biurku skipera
VHF DSC Raymarine Ray49E działa.
Ogrzewanie i chłodzenie
Nie było możliwości sprawdzenia działania podgrzewacza wody z powodu braku prądu w marinie. Nie dostrzeżono jednak żadnych przecieków.
Lodówka jest sprawna. Działa cicho.
Próba morska
Jacht był wyprowadzony z mariny na silniku, następnie rozwinięto żagle. W obu przypadkach działał bez zastrzeżeń.
Część trzecia – wnioski i zalecenia
Ostatnia część dokumentu zawiera wskazówki dla kupującego. Znajduje się tu podsumowanie wszystkich wymienionych wcześniej wad i sugestie względem działania.
Znajdują się tu wyceny podobnych jachtów, czyli tego samego modelu i rocznika, w różnych lokalizacjach.
We wnioskach autor pisze, że jacht nie ma strukturalnych wad. Te, które znalazł, są typowe dla tego rodzaju jachtów. Poza tym są łatwe do skorygowania. Autor nie widzi większych zagrożeń.
Dokument jest bardzo szczegółowy, a oględziny przeprowadzono wnikliwie, wydaje się więc wiarygodny. Każdy z rozdziałów jest opatrzony kilkoma zdjęciami, które wyraźnie ilustrują to, o czym pisze się w tekście.